Skip to content

FRÍO COMO EL ACERO, DE DAVID SIMMONS

11/14/2015
Nº de páginas: 320 págs. Editorial: LA FACTORIA DE IDEAS Lengua: CASTELLANO ISBN: 9782706201424

Nº de páginas: 320 págs.
Editorial: LA FACTORIA DE IDEAS
Lengua: CASTELLANO
ISBN: 9782706201424

Vaig iniciar la lectura d’aquesta novel·la a la vegada que també s’iniciava la cinquena edició de l’Acocollona’t. El que prometia ser un agradable company pels pocs moments morts que pogués tenir s’ha acabat convertint en un càstig.

Dan Simmons, l’autor, s’ha endut diversos premis al llarg de la seva carrera literària o no ha fet fàstics a cap gènere. El que sens dubte va donar-li més popularitat és la saga Hyperion, la qual no he llegit, però sempre surt mencionada com una de les novel·les més destacades de sci-fi dels últims temps. Amb aquestes referències al cap no vaig dubtar en fer-me en un exemplar, saldat, a la Gigamesh d’aquesta “Frío como el acero”. Factoria de Ideas la presenta a la seva coverta i contra-coberta d’una història plena de sang i violència, fent la teva ment una connexió immediata amb els hard-boileds que omplien les revistes pulp com Black Mask. I sí, aquest sembla ser l’exemple que vol prendre l’escriptor, però no se’n surt. Si vull ser breu us puc dir que totes les temptatives de copulació només es poden intuir o, pitjor encara, són rebutjades pel protagonista.

Joe Kurtz, en aquesta tercera entrega de les seves aventures, acabat de sortir de la presó, veu com li cau un merder al damunt al aparèixer morta l’agent de la condicional que li fa el seguiment. Ell, com a bon ex-detectiu que és, decideix investigar per la seva banda, descobrint que l’assumpte pot estar lligat amb una sèrie de misterioses morts que afecten a dues bandes mafioses rivals.

Que un producte que sembla parit expressament per a mi em deixi absolutament fred em va fer plantejar si no era jo que m’equivocava amb les expectatives, així que vaig fer una profunda reflexió repassant els punts que m’havien acabat aixafant la jugada.

-Dan Simmons: el tipus, com ja he escrit abans, té els ous pelats en això d’escriure, i si guanya molt bé la vida. D’algú amb un expedient així t’esperes que t’agafi pel coll i no et deixi fins la última pàgina. Però tot el contrari, la lectura se m’ha fet farragosa. Els personatges secundaris prometien molt i queden desdibuixats a cada no ratlla, la narració no és en absolut fluïda (i aquí no sé si es culpa de la traducció ja que és la segona obra de Factoria de Ideas que em llegeixo i que en aquest punt no em funciona) i el que és pitjor, la trama, no em sembla ni sorprenent ni valenta.

-El gènere: potser és culpa meva agafar l’obra pensant que es tracta d’una picada d’ullet aquell tipus de literatura barata plena de dones fatals, homes de punys de ferro i escenes provocadores plenes de sang i sexe. L’autor deixa ben clar de les fonts d’on beu, deixant anar, que el protagonista és fill de Parker, el mític lladre sorgit de la ment de Richard Stark (un mite dins el gènere). Així doncs, no és cosa meva esperar més.

Com queda clar, segons crec jo, si la novel·la falla és culpa seva (amb el possible comodí de la traducció). Intenta ser més del que realment acaba siguent, fallant en molts punts clau. Potser hauria de llegir-me les dues anteriors entregues per aclimatar-me al seu món, però hi ha molt per llegir i poc temps per invertir en aventures així d’arriscades.

Anuncis

Deixa un comentari

