Skip to content

SHIN GODZILLA (2016)

03/20/2017

Sóc un amant del kaiju. Ni de lluny en sóc un expert, però des del cicle que van dedicar-li al BIG-G al Canal 33, un estiu de la meva adolescència, he caigut rendit als peus dels senyors disfressats de monstres. Aquest punt clau, la tècnica del suite motion, es veu violat en aquesta nova entrega i això em feia témer el pitjor.

Tokyo a l’actualitat. De la baia en surt un monstre gegant que comença a fer miques tot el que es troba al seu pas. Amb desconeixença el primer ministre nipó es veu obligat a fer front a l’amenaça. Quan l’esser, evolucionat i encara més monstruós, ressorgeix de nou serà el moment de prendre decisions vitals.

original

El Rei dels Monstres ha tingut diferents etapes durant la seva filmografia. La més recordada, sense dubte, és l’anomenada Showa, iniciada i desenvolupada per Honda. La segona, Heisei, va voler oblidar les últimes entregues infantilitzades amb un rentat de cara, però al poc es va veure superara per la trilogia de Gamera. Millenium va ser una aposta per la combinació entre efectes tradicionals i CGI que va començar amb força acceptació però va fluixejar cap al final. Ara tenim un nou punt i a part en la seva història.

shin-godzilla-1

Com explicar una nova aparició a la gran pantalla del personatge quan Hollywood fa el mateix alhora? La Toho ha sabut veure-ho clar, aportant significat. L’intent d’Edwards va ser un fracàs artístic simplement per acumular un grup d’humans protagonistes que no importaven a ningú i restant espai al monstre. En canvi Hideaki Anno i Shinji Higuchi han sabut fer una radiografia actual del seu país. Aquí s’enfronten dos monstres, per una banda Gojira i per l’altra la burocràcia. Els dos lents, però la mar de destructius. A més, de fons, el terror encara latent de l’escapament de la central de Fukushima gravat a foc a les consciències de l’audiència.

images

Donar el protagonisme humà a polítics podria semblar una jugada arriscada, al no despertar l’empatia del públic, però està manejat intel·ligentment, fent-nos conscients que tot allò que hi ha de fons quan succeïxen aquest tipus de desgràcies: civils, medi ambient, rivalitats entre empresa privada i sector públic,…no sols els militars hi tenen alguna cosa a dir o fer. La direcció i el muntatge estan executats per exposar-s’ho i imbuir-te dins aquesta pressió, ofegant-te amb inputs constants, tots a tenir en compte, i aguardant a cada nou pas.

Encara que sembli que parlotejo massa dels fons de tot plegat no és que vulgui fugir d’estudi. Parlem d’una pel·lícula, i la part artística també ha de tenir un pes, i aquí és de tonelades. Aquest film és una super producció miri per on es miri. Ja he esmentat el treball dels directors, d’eficiència màxima, no sols en els parlaments, també en les escenes d’acció. Saben plasmar la magnificència del contat amb bellesa, ja sigui amb les explosions com en petits detalls; esplèndid quan les rajoles d’una taula ballen amb les petjades del monstre, per exemple. Els efectes digitals són d’una qualitat impresionant, no sabent mai què és real i que no.

descarga

I ja per anar acabant. Godzilla, que per primera vegada en la seva filmografia nipona és recreat digitalment de principi a fi. El disseny, del qual en desconfiava, és potent i amenaçador. Té sentit abandonar les disfresses per aconseguir aquesta llibertat absoluta de moviment i atacs que ofereix. Les arrugues ocultant un poder intern radioactiu és acollonant i en tot moment et recorda l’amenaça que suposa. Els rajos i alè radioactiu, tot i que recorden a temps llunyans, estan actualitzats amb verisme. Potser l’aspecte més complicat de tot plegat és la seva versió sense evolucionar, d’ulls grans i moviments insectòides, que pot donar acariciar el ridícul, però queda resguardat pel seu poder destructiu.

tumblr_ohaoieknH21qgckmbo1_r1_400

I no, no m’oblido de l’score. En poques paraules: segurament dels 10 millors de la dècada; i us ho dic ben seriosament.

El millor: veure les conseqüències polítiques d’una amenaça de tal calibre.
El pitjor: aquells ullets d’un Godzilla a mitja fornada.

Nota: 9 sobre 10.

FITXA A IMDB

Advertisements
No comments yet

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: